• RENÉ DE LEEUW

Koude start station Snijdelwijk

BOSKOOP Boskoop is een tweede NS-station rijker. Sinds zondag stoppen de sprinters van NS in rood-grijze R-Net kleuren bij Boskoop Snijdelwijk, halverwege de stations Boskoop en Waddinxveen-Noord. Maandagmorgen was de feestelijke inwijding.

René de Leeuw

Voor NS was het zondag en maandag al meteen een test vanwege de uitbundige sneeuw. NS had maandagmorgen op voorhand alvast het aantal ritten van vier naar twee per uur. Wie vlak voor het inwijdingsfeest op Snijdelwijk uitstapte, ontdekte dat het op het nieuwe station nog erg rustig was. Maar aan de sporen in de sneeuw op het perron was te zien, dat er toch wel degelijk al behoorlijk gebruik van wordt gemaakt. Die sneeuw op het perron was overigens een schoonheidsfoutje, die had verwijderd moeten zijn. De coördinatie loopt nog niet vlekkeloos, maar mensen van de NS-verzekeren dat de sneeuw later alsnog opgeruimd wordt.

CHOCOLADE Bij de perrontrap delen twee jongemannen in R-Net-kostuum chocoladerepen uit aan reizigers. De bedoeling was dat hoogwaardigheidsbekleders ook koffie zouden uitdelen aan reizigers, maar de koffie moest uit Haarlem komen en was door de sneeuw blijven steken. Het feestje is in wijkcentrum De Plataan naast het station.

Het voorplein is nog niet helemaal af, maar het station zelf wel. Binnen verklaart ProRail regiodirecteur Helga Cuijpers: "Om het station af te krijgen, is er afgelopen week nog keihard gewerkt. Als de sneeuw drie, vier dagen eerder was gevallen, dan was het niet op tijd gelukt." Gedeputeerde van Zuid Holland Floor Vermeulen geeft aan hoe belangrijk hij hoogwaardig openbaar vervoer vindt. In de provincie moeten tot 2025 zo'n 140.000 nieuwe woningen komen. "Goed openbaar vervoer is voor de ontsluiting daarvan van groot belang", zegt hij. Wethouder Han de Jager herinnert aan de RijnGouwelijn waar het station ooit onderdeel van had moeten worden.

BUSLIJNEN Het feestje is tevens bedoeld voor de start van drie R-Netlijnen, waaronder Arriva-lijn 470 Alphen-Schiphol, voorheen nummer 370. De lijn bestond dus al, maar is nu officieel een hoogwaardige R-Net lijn. De meeste haltes zijn vernieuwd, twee haltes zijn vervallen en de frequentie in de spits is omhoog gegaan.

Aan onderdelen werkt Arriva nog. Zo ontbreekt bij de halte Centrum aan de Prins Bernhardlaan nog een nieuwe paal met actuele vertrektijden. Ook bekijkt Arriva of de nogal pover ingerichte halte De Hoek nabij Hoofddorp beter kan. Hoewel het perron daar lang genoeg lijkt voor een intercity, stopt de hoogwaardige 470 langs een smal en kort apart perronnetje. Het lange perron is eigenlijk gemaakt voor trams Haarlem-Schiphol die er mogelijk nooit komen. Bussen van lijn 300 op die route hebben een hoge instap; voor de deuren van 'gewone' bussen is dit perron te hoog. Arriva kan nog niet zeggen wat de oplossing wordt, maar er wordt aan gewerkt.

Terug bij het station delen de jongemannen in R-Net-pak alsnog koffie uit. Deze komt niet uit Haarlem, maar uit het wijkcentrum. De trein terug naar Alphen is keurig op tijd. Komend voorjaar is het weer feest. Dan opent station Waddinxveen-Triangel.