• Walter Planije
  • Walter Planije

Veel bezoekers tijdens open dagen brugbedieningscentrum Steekterpoort

ALPHEN Met zo'n 300 bezoekers trokken de open dagen van brugbedieningscentrum Steekterpoort het maximaal aantal belangstellenden. "Mensen willen weten waarom een brug zo lang open staat of ze willen zien wat we doen als zij ons zien varen in een speedboot", was de verklaring van medewerkers van de provincie Zuid-Holland.

Rijk Huisman

Sinds 2014 worden zo veel mogelijk bruggen over de Gouwe en de Rijn bediend vanuit het centrum aan Gouwsluis, in plaats van het brugwachtershuisje naast de brug. De leiding van het centrum durft het nauwelijks hardop te zeggen, maar hij denkt beslist dat het overzicht op de bruggen en de omgeving nu beter is. Bij de bruggen staan diverse camera's opgesteld. De beelden worden zeven dagen bewaard en in geval van calamiteiten kan bijvoorbeeld de politie deze beelden opvragen.

Met de schippers is via de marifoon een nauw contact. "Een brug gaat niet voor ieder schip open, als het kan wachten we tot er meerdere boten zijn. We noemen dat clusteren en het heeft tot gevolg dat een brug minder vaak open gaat dan voorheen, maar wel iets langer", is de uitleg aan de bezoekers. "Gemiddeld duurt een opening vier tot vijf minuten, maar voor het gevoel kost het meer tijd. Wachten duurt altijd lang en het brugdek gaat pas omlaag wanneer een boot helemaal gepasseerd is."

Wanneer een schip bijvoorbeeld de Gouwe op vaart, meldt de schipper zich en geeft de nodige bijzonderheden door. "Wij weten dan bijvoorbeeld wat de bestemming is, hoe snel de boot vaart en hoewel mensen er aan boord zijn." Een schipper die niet met de omgeving bekend is, kan via een app alle relevante informatie opvragen. "Hij weet dan bijvoorbeeld ook dat een hefbrug drie verschillende standen heeft voor de doorvaarthoogte. Als hij zich niet aan de spelregels houdt, kan er narigheid ontstaan."

De medewerkers van het bedieningscentrum hebben ook te maken met pleziervaart en zij verbazen zich iedere zomer weer over het gebrek aan kennis van de bestuurders. "Sommigen zijn ook gewoon bang voor de grote containerschepen." Een terugkerend probleem vormen de jongeren die aan de afsluitbomen gaan hangen of vanaf de brug in het water springen. Via de intercom waarschuwt het centrum en als dat geen effect heeft gaat er iemand langs. "Als we de jeugd dan nog niet op andere gedachten brengen, waarschuwen we de politie. Het is erg gevaarlijk om de brug als springplank te gebruiken."

De bezoekers van de open dag krijgen ook tekst en uitleg over het werk op het water, maar een tochtje in een speedboot is er niet bij. Het tijdperk van de waterpolitie is allang voorbij. "Wij missen hen natuurlijk wel, maar ons lijntje naar politie aan de wal is kort en effectief."

Wie wil weten hoe het is om zelf een containerboot te besturen of een brug te openen, kan op een van de apparaten een spelletje doen.

De brugwachters in het centrum bedienen niet alle bruggen. De NS heeft haar eigen systeem en dat betekent dat de spoorbrug bediend wordt vanuit het brugwachtershuisje naast de hefbrug.